Hardlopen
Werken aan conditie en techniek

Gratis proefles Hardlopen!

Hardlopen

Een training hardlopen bij Sporthart ‘t Gooi betekent werken aan conditie en techniek. Iedere week geven we drie soorten hardlooptrainingen: intervaltraining,  Tempo Duurloop Training en een Trailrun. Elke training duurt 75 minuten, inclusief warming-up en cooling-down.

Type hardlooptraining Dag en tijd Locatie Niveau Valt onder aanbod
Intervaltraining Dinsdagavond 19:30 uur tot 20:45 uur Wisselend (zie pagina’s locaties en rooster) Basis en Basis+ BASIS (zie pagina inschrijven en tarieven)
Tempo Duurloop Training Donderdagavond 19:30 uur tot 20:45 Wisselend (zie pagina’s locaties en rooster) Basis en Gevorderd BASIS (zie pagina inschrijven en tarieven)
Trailrunning Zondagochtend 10:00 uur tot 11:15 uur Wisselend (zie pagina’s locaties en rooster) 8-10 km aaneengesloten hardlopen BASIS (zie pagina inschrijven en tarieven)
GO Running Dinsdagavond 19:30 uur tot 20:45 uur en zaterdagochtend 9:30 uur tot 10:45 uur Wisselend (zie pagina’s locaties en rooster) Starters START CLINICS (zie pagina inschrijven en tarieven)

Intervaltraining (Dinsdag)

We hebben intervaltrainingen op de niveaus ‘basis’ en ‘gevorderd’. In beide groepen lopen we ongeveer drie tot zes kilometer, maar de intensiteit van de training ligt hoger bij de gevorderden groep.

Wat is Intervaltraining?

Interval is een zeer geschikte methode om je conditie te verbeteren. Tijdens een intervaltraining wissel je krachtig lopen op een hoge intensiteit af met rustiger lopen op een lichtere intensiteit. Dus bijvoorbeeld rustig hardlopen op een ‘praat-tempo’ afgewisseld met korte sprintjes. De intervaltrainingen kennen verschillende oefenvormen, looptempo’s en tijdsintervallen, wat de training heel afwisselend maakt.

Intervaltraining blijft je conditie verbeteren

Door de periodes van relatieve rust kan je lichaam tijdens de intensieve oefeningen een hogere inspanning leveren, waardoor het over de gehele training gemeten gemiddeld harder moet werken. Daardoor verbetert je conditie en kun je de volgende keer langer en harder lopen.

Bovendien treedt er bij intervaltraining geen gewenning op. Doordat elke training anders is blijft je conditie na elke sessie verbeteren, ook als je al langere tijd intervaltraining doet.

Tempo Duurloop training (Donderdag)

De Tempo Duurloop is een aaneengesloten loop met een stevig tempo door de natuur in en rondom Huizen, Blaricum, Naarden, Laren en Bussum. Bij elke Tempo Duurloop hardlooptraining kiezen we een afstand en snelheid en dikwijls trainen we voor specifieke, mooie doelen. Zo kun je bijvoorbeeld meelopen met de groep die specifiek traint voor de tien kilometer, de Dam tot Damloop (zestien kilometer) of zelfs een halve marathon.

In iedere training ligt de focus op houding, looptechniek en jouw persoonlijke conditie. Onze ervaren trainers proberen iedere loper elke training opnieuw uit te dagen om (op een veilige manier!) haar of zijn grenzen te verleggen.

Basis, Basis + en Gevorderd

De hardlooptrainingen zijn verdeeld in drie niveaus. De ‘basis’ groep loopt gemiddeld vier tot zeven kilometer per training, de “basis +” groep 7 tot 10 kilometer per training en de ‘gevorderden’ groep tien tot 14 kilometer. Daarnaast bieden we regelmatig GO Running clinics aan.

TEMPO DUURLOOP BASIS
30 minuten achter elkaar, onder de negen km/uur

Heb je een persoonlijk schema bijgehouden en kun je zonder problemen ongeveer 30 minuten achter elkaar hardlopen, dan kun je prima instromen in deze groep. We lopen tussen de vijf en acht kilometer op een avond en weten goed te differentiëren zodat iedereen een heerlijke training heeft.

Dit kan trouwens ook een goede groep zijn voor een meer gevorderde loper die om wat voor reden dan ook wat rustiger aan wil doen of die bezig is met opbouwen.

TEMPO DUURLOOP BASIS +
Tussen negen en elf km per uur

Als je regelmatig traint, zul je merken dat het je steeds gemakkelijker af gaat. Je loopt niet meer achter in de groep en je hebt misschien nog wel wat energie over om nog een stukje door te gaan. Toch vind je de stap naar gevorderd wel erg groot, want daar lopen de echte harde lopers.

Herken je dit? Dan is de Basis + Groep uitkomst bieden. Veilig maar toch uitdagend. En oefening baart kunst, dus wie weet loop je na een tijdje ook in deze groep weer in de kop mee.

TEMPO DUURLOOP GEVORDERD
Sneller dan elf km per uur

Afstand is het probleem niet, maar uitgedaagd worden op tempo smaakt naar meer! Voor onze gevorderde groepen hebben we uiteraard gevorderde trainers. Ze hebben een aardig tempo in de benen en kunnen elke afstand weglopen. Ze zullen je tijdens deze training vooral uitdagen op tempo, wat uiteraard vanzelf ook kilometers zal opleveren.

Dit is echter niet de focus. Loop jij altijd zelf en wil je het eens in een groep proberen ben je van harte welkom. Daarnaast is dit een mooie groep om vanuit onze Basis + groep naar toe te trainen.

Direct inschrijven

Inschrijven voor hardlopen

De hardlooptrainingen vinden plaats op dinsdagavond 19:30 uur (interval) en op donderdagavond 19:30 uur (tempo duurloop). Daarnaast hebben de start clinics ook een training op zaterdagochtend 09:30 uur.

Een Training Hardlopen bij Sporthart ‘t Gooi betekent werken aan conditie en techniek.